|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Eğer Üye Değilseniz Öncelikle SİTEYE ÜYE OL`unuz
FORUMA ÜYE OLMAK İÇİN TIKLA
Burdasın: Forum => İnşaat => SUYUN YOL ÜZERİNDEKİ ZARARLI ETKÎLERÎ |
|
burak5454 (şimdiye kadar 8 posta) |
Suyun, yol gövdesini oluşturan zemini hafif şekilde nemli tutan ve bu durumda iken ince daneler arasmda kohezyon temin ederek faydalı bir görev yapan belli bir miktarından fazlası aşağıda sıralanan zararlı etki ve olaylara yolaçar. 1 — Yol tabanı ve gövdesini oluşturan zemin kısmen veya tamamen suya doygun duruma geçerse, trafiğin hareketli ve tekrarlı yük etkisi al¬tında boşluk suyu basıncı doğar. Bunun sonucu, zeminin içsel sürtünme katsayısı azalacağından kayma mukavemeti düşer, dolayısıyle taşıma gü¬cünde azalma meydana gelir. 2 — Kil ve süt gibi bazı zeminler bünyelerine su aldıklarında büyük hacim değişikliği gösterirler. Bu hacim değişikliği sonucu meydana gelen kabarmalar ise üst yapıda kırılma ve dağılmalara yolaçar. 3 — Yol gövdesini oluşturan zeminin bünyesinde serbest, kapiler VE adsorbe vaziyette bulunan su donunca önce hacim artması, dolayısı ile üst yapıda kırılmalar meydana gelir. Daha sonraki safhada ise havanın ısınması ile çözülen don taban zemininin çamur haline dönüşmesine neden olur. Çamur haline gelen bu ince zemin trafik tesiri ile yukarıya dogru ilerleyerek alt temel ve temel tabakasının daneli malzemesi içine girerek bunlar arasındaki kenetlenmeyi önler ve böylece taşıma gücünün azalma¬ sına sebebolur. 4 — Yolun yarma kesimlerinde, yol gövdesine doğru olan yeraltı su¬yu akımları zeminde kayma yüzeyleri oluşturarak yarma şevinin stabilitesini bozup kaymasına (heyelanına)neden olurlar. Ayni durum yüksek dolgu şevleri için de söz konusudur. 5 — Yağışlardan sonra oluşan yüzeysel sular yol yüzeyi yani kap¬lama ve banket ile yarma ve dolgu şevlerinin erozyonuna sebep olurlar. 6 — Yine yağışlı havalarda, yol yüzeyinde su birikintileri oluşursa bunlar taşıt lastiği ile yol yüzeyi arasındaki sürtünme katsayısını azalttığından, hatta yüksek hızlarda lâstik ile yol arasındaki teması tam olarak kestiğinden taşıtların kontrolsuz şekilde kaymalarına dolayısıyle kazalara sebep olurlar. Bu tip kazalar don etkisine maruz bölgelerde daha çok görülür. |
Bütün konular: 186
Bütün postalar: 272
Bütün kullanıcılar: 236
Şu anda Online olan (kayıtlı) kullanıcılar: Hiçkimse
|